O autorze
Zawodowo i naukowo poruszamy się w obszarze architektury, wnętrz i designu. Na blogu będziemy dzielić się z Państwem najciekawszymi wydarzeniami ze świata projektowania, tym co nas inspiruje, zachwyca albo bulwersuje. Jesteśmy zespołem projektowym, działającym na polu współczesnej architektury. Podejmujemy się działań projektowych począwszy od designu i mebli, przez obiekty większej skali, po projekty w skali miejskiej w oparciu o nowe technologie.
Anna & Marek Lorens
www.lorenslorens.pl

Antonio Aricò- „ Back to things" . Rzemiosło i pasja. / Relacja z Fuori Salone w Mediolanie, Ventura Lambrate, c.d./

Antonio Aricò i Veronique Cellier
Antonio Aricò i Veronique Cellier fot. Marek Lorens, Ventura Lambrate
W dzisiejszej relacji chcielibyśmy przedstawić Państwu linię marki A. Aricò, która po raz pierwszy zaprezentowała swoje dokonania , w tym roku na Fuori Salone w Mediolanie,-` , Ventura Lambrate. Mieliśmy przyjemność być sąsiadami przez tydzień trwania Targów i przyjrzeć się wnikliwie wszystkim prezentowanym przedmiotom. Koncepcja kolekcji odnosi się do skojarzeń z dzieciństwa, archetypu domu. Meble w doskonały sposób odpowiadają współczesnym trendom, związanym z naturalnymi materiałami, subtelnym wykonaniem, precyzją w zakresie projektu i wykończenia . Eksponują rzemiosło i jednocześnie są alternatywą dla charakterystycznych masowo produkowanych przedmiotów, niestety łatwych do podrobienia... Można by odnieść wrażenie, że markę tę tworzą projektanci ze Skandynawii, ze względu na stylistykę uwzględniającą jasne kolory drewna, porcelanowe elementy, oszczędny detal i pewną charakterystyczną , nazwijmy to „wyrafinowaną prostotę“. Projektantem mebli i porcelanowych przedmiotów jest zaś Włoch, -Antonio Aricò, zaś wykonawcą ( a ten aspekt jest tu bardzo istotny, gdyż meble to ręczna robota), dziadek projektanta, stolarz z tradycjami, Saverio Zaminga -jak nazywa go Antonio: „ Nonno”. Nonno , emerytowany stolarz, - z niezwykła precyzją ,zaangażowaniem i znawstwem pracuje nad każdym elementem kolekcji.

Tekst linka
Rozbudowywanie rodzinnych tradycji i umiejętny podział ról w tak tworzonym biznesie, to popularna praktyka szczególnie charakterystyczna dla włoskich marek designu. Rzemiosło i wydobywanie z wieloletniej tradycji aktualnych i współczesnych wartości to cechy, które świadczą o tym, że włoskie marki są wciąż liderami w rozwijającym się świecie designu. Warto zwrócić uwagę, na niezwykle cenną świadomość ról jakie powinno się pełnić w procesie tworzenia przedmiotów użytkowych, a następnie marki- zgodnie z tym co każdy potrafi robić najlepiej. Nonno nie próbuje wcielać się w rolę projektanta, Antonio zaś nie angażuje się w tajniki procesu wykonawczego. Osobą odpowiedzialną za PR jest zaś Francuska, - Veronique Cellier, dbająca o rozwój tej młodej , choć jakże dojrzałej w swojej strategii marki .
Ta niezwykła umiejętność podziału ról - to wiedza, cenna i decydująca poniekąd o sukcesie przedsięwzięcia. W Polsce, mimo niezwykłych talentów w dziedzinie designu ( a także w odniesieniu do wielu innych), wciąż powinniśmy uczyć się: zgodnej pracy w zespole, dostrzegania tego w czym się jest tak naprawdę najlepszym i unikania angażowania się w pozostałe role w całym procesie tworzenia marki. Taki świadomy dialog i efekty wynikające z połączenia umiejętności z wielu dziedzin są ponadczasowe.




Niespełna 30 letni Włoch, - Antonio Aricò , absolwent Politechniki w Mediolanie, odnalazł po kilku latach studiów i praktyk ,pasję do projektowania przedmiotów użytkowych. Definiuje swoją filozofię projektową jako proste połaczenie pracy i zabawy.
Dotychczas pracował jako designer dla mniej lub bardziej komercyjnych firm jak: Barilla group, Nivea Beiersdorf, Lavazza, Serralunga, Skitsch.
Po kilku latach podróży i praktyk wrócił do rodzinnej Kalabrii, gdzie zdecydował się stworzyć własną markę, pracując równolegle w kooperacjach z większymi firmami.
Został zaproszony m. in do udziału w projektach dla marki Seletti. Stworzył dla niej biało czerwone porcelanowe konewki i szklano porcelanowe świeczniki, zatapiane w kolorowej gumie, które prezentuje na wystawie razem z pięknymi, urzekającymi prostotą meblami. Te drobne przedmioty wzbudzały zachwyt na tegorocznych Targach. Porcelanowe konewki i świeczniki stanowią serię limitowaną, dostępną pod koniec roku tylko w wybranych salonach Seletti.
Z kolei krzesła : „The Waitress Armchair“, „The Dumba Chair“, „The Silly chair „ i „ Bench Chair & a Half „ : to meble rzeźbiarskie ale zarazem proste w formie, wygodne i bezpretensjonalne. Wszystkie wykonanał Nonno, z kilku gatunków litego drewna.
Z w.w. przedmiotów, zbudowano na Ventura Lambrate małą aranżację pokoju, którego „dominantę“ stanowi lampa podłogowa – z kloszem z matowego pleksi i korpusem z drewna.To prototyp , którego poszczególne elementy połączeń, wciąż są dopracowywane, ale można uznawać go już za finalny produkt. Lampa stoi na drewnianej, toczonej i szlifowanej nodze, kotwionej w betonowej bazie. Klosz wykonano z matowej pleksi. Charakterystycznym elementem jest czerwony kabel i włącznik. Te drobne czerwone akcenty w połączeniu z naturalnym wybarwieniem drewna i biała porcelaną, to charakterystyczny akcent kolekcji. Dla dopełnienia całości Antonio zaprojektował również dywan, który utkany jest w kształt doniczki ze wstawionym kwiatkiem. Jest okrągły i tkany po kole, - od najszerszego obrysu, do najwęższego, który stanowi osłonkę na donicę.

Prezentowana kolekcja w takiej aranżacji jest jednorodna , a meble jakby odrobinę przeskalowane w stosunku do klasycznych wymiarów , co nadaje jej lekko bajkowy i nostalgiczny wydźwięk.


" Wraz z kolekcją „ Powrót do domu“, chciałbym sprowokować powrót do wspomnień, - wspomnień dzieciństwa. Kształty i linie prezentowanej kolekcji kryją zabawę, ciepłe uczucia, nostalgię - wszystko w znajomym, przytulnym nastroju. Usiądź, zrelaksuj się – WRÓCIŁEŚ DO DOMU“ (...) Antonio Aricò- o kolekcji „ Back Home“
Trwa ładowanie komentarzy...